"Ik vind geen gemotiveerde medewerkers!"“Het is moeilijk om goed personeel aan boord te houden”, zijn de meest gehoorde verzuchtingen van KMO’s.
We zijn er allemaal van overtuigd dat er een ‘war for talent’ heerst en we weten ook allemaal dat gemotiveerd personeel goud waard is. Toch merk ik nog heel vaak dat voor sommige KMO’s een goed personeelsbeleid gelijk staat aan het tijdig en correct uitbetalen van de lonen. Heel vaak neemt de boekhouder van het bedrijf ook de taak op zich van personeelsdienst. Uiteraard is een correct loon uitbetalen een belangrijke vereiste, maar er is veel meer nodig dan dat. Daarom een pleidooi voor het nut van degelijk HR-beleid, OOK in KMO’s.
Nieuwe medewerkers aantrekken
Om gemotiveerde en goede werknemers aan te trekken, heb je een goed rekruteringsplan nodig. Een goed voorbereid plan biedt een antwoord op volgende vragen:
Wie zoek ik?
Welke competenties heeft de werknemer nodig? Welk type persoon past in mijn bedrijf en in het team?
Hoe zal de potentiële kandidaat de vacature vinden?
Welke rekruteringskanalen zal ik gebruiken? Moet ik op sociale media aanwezig zijn?
Wat is de jobomschrijving?
Wat zal er van die medewerker verwacht worden? Welke taken zal die krijgen?...
Wat heb ik als bedrijf te bieden?
Wat zijn onze troeven? Welk loon kunnen we bieden en welke voordelen?
Maak dat je in jouw zoektocht naar de juiste kandidaat van start gaat met een goed plan! Goed begonnen is...
En... goede medewerkers aan boord houden
In de ‘war for talent’ is het zeer belangrijk om een verschil te maken ten opzichte van de concurrentie. Hier komen we op het terrein van employer branding of ook ‘een sterk werkgeversmerk’.
Bij employer branding denken mensen vaak aan dure campagnes, maar dat is helemaal niet nodig.
De eerste stap voor een sterke merknaam als bedrijf, is werk maken van gelukkige werknemers!
Medewerkers die trots zijn om voor het bedrijf te werken, blijven zelf langer aan boord en maken de beste reclame die er is voor potentiële nieuwe kandidaten! Zij worden echte ambassadeurs van jouw onderneming!
Hoe zorg je nu voor gelukkige werknemers?
In eerste instantie zou je hierbij misschien aan de volgende zaken denken: meer loon, meer verlofdagen, goede extralegale voordelen,... En hoewel deze zaken zullen meespelen in het gelukkig zijn van een medewerker, zijn er belangrijkere zaken die ervoor zorgen of medewerkers gelukkig zijn, en daarmee ook productiever en loyaal aan jouw bedrijf.
Elke medewerker heeft een andere intrinsieke motivatie om te werken. Een medewerker zal die intrinsieke motivatie meestal verkiezen boven, bijvoorbeeld, loon. Het is belangrijk om ook aandacht te hebben voor die motivatoren!
Een aantal tips die je als werkgever zou kunnen inzetten om je werknemers gelukkig(er) te maken:
Je medewerkers verantwoordelijkheid geven
Door medewerkers zelf verantwoordelijk te stellen voor bepaalde werkzaamheden, voelen ze zich betrokken . Je toont daarnaast als werkgever dat je vertrouwen hebt in je medewerkers.
Mensen laten doen waar ze goed in zijn
Medewerkers die kunnen doen waar ze goed in zijn, zullen veel gemotiveerder en productiever zijn.
Investeren in je werknemer
Medewerkers die zich kunnen blijven ontwikkelen binnen jouw bedrijf, blijven gemotiveerd, loyaal en zijn productiever.
Een fijne werkomgeving creëren
Zorg voor een aangename werkomgeving. Jouw medewerkers spenderen een groot deel van hun tijd op de werkvloer, dus je kan maar beter voor een omgeving zorgen waarin ze zich goed voelen.
Werknemers mee laten beslissen
Geef medewerkers inspraak. Heel vaak komen ze met heel waardevolle voorstellen.
Waardering uitdrukken
Een schouderklopje of compliment van tijd tot tijd doet wonderen. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen die waardering willen voor het werk dat we doen. Een welgemeende dankjewel van een collega of leidinggevende zorgt dat werknemers zich gewaardeerd voelen.
Waarmee start je nu best als KMO?
Maak een rekruteringsplan op aangepast aan de noden van jouw bedrijf.
Breng uw organisatie in kaart in een organigram en zorg voor duidelijke functiebeschrijvingen voor alle medewerkers.
Leg het loonbeleid vast.
Zorg voor de juiste afspraken in een arbeidsreglement en andere HR policies (carpolicy, e-mail beleid).
Weet wat er leeft in jouw onderneming door het organiseren van functionerings- en of evaluatiegesprekken.
Zorg voor een goed onthaal van nieuwe medewerkers zodat ze zo snel mogelijk een meerwaarde kunnen zijn. Maak een duidelijke onthaalbrochure.
Verbeter indien nodig de communicatie binnen het bedrijf en werk aan jouw leiderschapskwaliteiten als manager.
Kostenplaatje
Vanuit de KMO-wereld voel ik nog regelmatig weerstand, met als belangrijkste reden het kostenplaatje. Maar heb je de rekening als eens gemaakt van nodeloze opleidingen van nieuwe medewerkers die binnen de kortste keren weer vertrekken, ziekteverzuim door werkdruk, kosten voor interimkrachten en niet te vergeten uw eigen tijd?
Heb je er ooit al bij stilgestaan dat je ook beroep kan doen op een externe HR Manager?
Door een externe HR Manager in te schakelen, kan jij je volledig focussen op de corebusiness van je bedrijf en wordt er toch voldoende aandacht besteed aan je medewerkers en het HR beleid. Een expert met kennis van zaken zal veel sneller een degelijk beleid mee op poten kunnen zetten, waarvan jouw organisatie snel de vruchten zal plukken!
Een bedrijf met slechts een paar medewerkers hoeft geen full-time HR manager in huis nemen. Daarom kan het een enorme meerwaarde zijn om beroep te doen op een expert die je begeleidt waar nodig. Dat kan al vanaf enkele dagen per maand.
HR is geen folieke, laat je bijstaan met raad en daad en boek meer succes!
Comentarios